Opolska eSzkoła – Charakterystyka systemu i przetwarzane w nim dane

Charakterystyka systemu – Informacje ogólne o systemie

Infrastruktura Opolskiej eSzkoły jest rozwiązaniem informatycznym wspierającym funkcjonowanie szkoły, zaprojektowanym, aby pomagać w realizacji następujących procesów:
• prowadzenie dokumentacji przebiegu procesu nauczania (dziennik, arkusze ocen),
• prowadzenie dzienników zajęć innych, dziennika zajęć pedagoga szkolnego oraz dziennika świetlicy,
• przygotowanie oraz wydruk świadectw oraz ich duplikatów,
• prowadzenie działalności sekretariatu szkoły, w tym w szczególności wydawania legitymacji szkolnych,
• prowadzenie księgi ewidencji dzieci i kontrolowanie realizacji obowiązku szkolnego,
• przekazywanie danych do odbiorców zewnętrznych – Systemu Informacji Oświatowej, systemów Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych,
• komunikacji z rodzicami oraz uczniami w związku z działalnością szkoły,
• prowadzenie rejestru wycieczek szkolnych,
• planowanie zastępstw w przypadku nieobecności nauczycieli,
• rejestrowanie kandydatów do szkoły w przypadku prowadzenia rekrutacji bez wykorzystania systemu elektronicznego wspierającego nabór,
• prowadzenia wewnętrznych serwisów internetowych szkoły dostępnych dla użytkowników infrastruktury na bazie uprawnień nadanych przez adminstratora szkolnego,
• prowadzenia bezpiecznej wewnętrznej poczty elektronicznej dla uczniów i pracowników placówek korzystających z infrastruktury Opolskiej eSzkoły

Rozwiązanie zostało zaprojektowane do wykorzystania przez publiczne placówki oświatowe, prowadzone przez samorządy.

Cele przetwarzania danych realizowane za pomocą systemu

Zgodnie z intencją twórców rozwiązania, system wspiera administratora danych w realizacji zadań wynikających z przepisów, tj. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.

Zakres danych przetwarzanych przez systemy dodatkowe zintegrowane z infrastrukturą Opolskiej eSzkoły, tj. elektroniczny dziennik zajęć, programy kadrowo-płacowe, zastępstwa, system biblioteczny opisują dokumentacje techniczne właściwych rozwiązań publikowane przez producenta konkretnego rozwiązania.

Celem przetwarzania danych realizowanym przez system jest centralny rejestr użytkowników zapewniający pojedyncze miejsce autoryzacji użytkownika oraz zapewnienie płynnego przejścia użytkownika pomiędzy różnymi systemami zintegrowanymi w ramach infrastruktury bez konieczności ponownej autoryzacji użytkownika.

W ramach umów powierzenia przetwarzania danych osobowych zawartych pomiędzy placówkami korzystającymi z infrastruktury Opolskiej eSzkoły a Regionalnym Zespołem Placówek Wsparcia Edukacji przetwarzane są dane osobowe wymienione poniżej.

 

Kategorie osób których dane dotyczą Cel przetwarzania Kategorie danych lub zakres danych
uczniowie szkoły prowadzenie rejestru użytkowników imię, nazwisko, PESEL (jeśli nie posiada to numer i seria paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość), prywatny adres email, indywidualny login użytkownika w ramach systemu Opolskiej eSzkoły
rodzice/opiekunowie uczniów szkoły prowadzenie rejestru użytkowników imię, nazwisko, PESEL (jeśli nie posiada to numer i seria paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość), prywatny adres email, indywidualny login użytkownika w ramach systemu Opolskiej eSzkoły
pracownicy szkoły prowadzenie rejestru użytkowników imię, nazwisko, PESEL (jeśli nie posiada to numer i seria paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość), prywatny adres email, indywidualny login użytkownika w ramach systemu Opolskiej eSzkoły

Rodzice/opiekunowie uczniów wyrażają zgodę na przetwarzanie ich danych osobowych niezbędnych do realizacji obsługi w ramach infrastruktury Opolskiej eSzkoły poprzez zgodę dla konkretnej placówki na etapie rekrutacji uczniów.

W przypadku braku zgody na przetwarzanie danych niezbędnych do prawidłowej identyfikacji użytkownika, użytkownikowi na jego wniosek założony może zostać indywidualny identyfikator użytkownika z pseudolosowym unikalnym identyfikatorem cyfrowym. W takim przypadku funkcjonalność części elementów systemu może zostać ograniczona dla użytkownika.

Z przyczyn technicznych, wynikających z integracji wielu niezależnych rozwiązań informatycznych pochodzących od różnych producentów, nie istnieje możliwość zmiany nazwy identyfikatora użytkownika na nowy z zachowaniem dostępu do dotychczasowych funkcjonalności.