Tematyka przewodnia tej edycji brzmiała: „Promowanie dobrego zdrowia, higieny psychicznej i stabilności emocjonalnej w społecznościach szkolnych zróżnicowanych kulturowo”.
Tym razem mieliśmy okazję ćwiczyć postawę opartą na zrozumieniu, akceptacji i ciekawości. Koncentrowaliśmy się na budowaniu bardziej elastycznego i świadomego podejścia w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Poruszyliśmy zagadnienia związane ze zmianą nastawienia i przełamywania utartych, często nieuświadomionych schematów myślenia, reagowania i interpretowania zachowań – zarówno własnych, jak i uczniów czy współpracowników.
Zgłębiliśmy także techniki pomagające zredukować stres i napięcie psychofizyczne, w tym nauczyliśmy się prostych technik jogi i uważności możliwych do zastosowania w codziennym życiu, również w klasie z uczniami. Rozszerzyliśmy wachlarz rozwiązań wspierających uczniów w odzyskiwaniu równowagi emocjonalnej i mentalnej. Wiemy już, że joga i mindfulness to coś więcej niż ruch i oddech.
Poznaliśmy też gry i ćwiczenia pomagające uczniom skupić się na powierzonych zadaniach, rozwinąć logiczne myślenie, trenować pamięć, dobrane tak, by jednocześnie uspokoić zmysły młodego człowieka, pomóc zrelaksować się i odetchnąć.
Tym razem obecne z nami były:
- Pani Katarzyna Mordowska–Broszkiewicz – pedagog, socjolog, socjoterapeuta, a także wykładowca akademicki w obszarze zaburzeń odżywiania. Aktualnie poszerza swoje zawodowe zainteresowania w dziedzinie psychopatologii.
Posiada doświadczenie we wdrażaniu terapeutycznych, psychoedukacyjnych i rozwojowych celów w pracy z młodzieżą przejawiającą zaburzenia i trudności w funkcjonowaniu psychospołecznym.
Związana z Ośrodkiem Zaburzeń Odżywiania Soteria Anamija w Opolu, Centrum Zdrowia Psychicznego w Opolu, Uniwersytetem Merito we Wrocławiu.
- Pani Beata Sewińska – dyplomowana nauczycielka jogi. Związana z Instytutem Ćwiczeń Psychofizycznych ZEN w Opolu. Jogę praktykuje od ponad 20 lat, naucza od 7 lat i dzieli się tym ze swoimi uczniami.
Ukończyła między innymi:
– Kurs Nauczycielski 200 RYS Vinyasa Yoga Teacher, Chicago 2017
– Kurs nauczycieli „YTT Intensive Methodology „Adjustments, Sequencing, Theming and Peak Poses” z Carmen Aquilar, Chicago 2018
Obu Paniom pięknie dziękujemy za współpracę, a uczestnikom forum za nieustające współtworzenie atmosfery naszych spotkań.
Zespół Pracowni Zarządzania i Wsparcia Psychologiczno-Pedagogicznego
Do zobaczenia w kolejnych edycjach Forum Nauczycieli Specjalistów
Iwona Oszmiago