Drugie warsztaty w ramach projektu Erasmus + EVOKE European Visions – Operational Keystones for Education”, realizowanego przez Pädagogische Landesinstitut Rheinland-Pfalz,Opolskie Centrum Edukacji, Europe House Vukovar, Jyväskylän Yliopisto, CFIE de Valladolid, Maison de l’Europe en Bourgogne-Franche-Comté oraz szkoły testowe w poszczególnych krajach, w tym szkołę „testową” w Polsce – Publiczną Szkołę Podstawową nr 2 im. Janusza Korczaka w Kluczborku odbyły się w dniach 24-28 marca 2025 w FINLANDII / SUOMI.
12 partnerów projektu spotkało się osobiście po raz drugi, by wspólnie pracować i dyskutować nad tematem „Edukacja dla demokracji”. Nasi partnerzy z Finlandii przygotowali filmik dotyczący podstaw wychowania do demokracji, jak widzą i realizują jej założenia, dyrektorzy, nauczyciele, dzieci, rodzice w Jyväskylä. Film został wysłany do wszystkich uczestników warsztatów jeszcze przed warsztatami w Finlandii, aby wszyscy uczestnicy mogli przygotować się do wspólnej dyskusji na ten temat. Film jest częścią kursu w kształceniu nauczycieli realizowanym przez Uniwersytet w Jyväskylä. Tłumaczenia zostały wykonane przy pomocy sztucznej inteligencji.
You will find the video here: https://www.youtube.com/watch?v=inIXvCPKf6U
Plan warsztatów w skrócie:
– warsztaty w parlamencie w Helsinkach (spotkanie w tematyce warsztatów, udział w debacie parlamentu młodzieżowego);
– wizyta w szkole podstawowej Tikkala oraz Korpilahti School w Jyvaskyla – obserwacja zajęć i pracy nauczycieli, dyskusja z nauczycielami, podsumowanie i refleksja;
– warsztaty na Uniwersytecie Jyvaskyla w aspekcie innowacji pedagogicznej oraz współpracy uczelni i szkoły; spotkanie ze studentami i pracownikami wydziału pedagogicznego;
Pierwszy dzień przeznaczony był na podróż wszystkich uczestników i dotarcie do Helsinek. We wtorek o godz. 9.30 wszyscy razem spotkaliśmy się przed budynkiem Parlamentu w Helsinkach. Zanim weszliśmy na umówione spotkanie i zwiedzanie Parlamentu, przeszliśmy przez kontrolę bezpieczeństwa podobną do kontroli na lotnisku. Więcej informacji na temat zwiedzania Parlamentu z przewodnikiem można znaleźć pod adresem: Odwiedź Parlament. Po krótkim zwiedzeniu gmachu, rozpoczęliśmy warsztaty w Paliament House, które kontynuowaliśmy po południu w hotelu Helka w Helsinkach. Około godziny 16.00 wszyscy byliśmy już w autokatrze do Jyväskylä. To 300 km, droga zajęła nam niecałe 4 godziny, ale w tak wspaniałym międzynarodowym gronie, mieliśmy o czym dyskutować i czas szybko nam minął.
W środę mieliśmy dzień szkolny. Część grupy wybrała wizytę i warsztaty w szkole podstawowej (Tikkala), gdzie pod uwagę trzeba było wziąć, że jest to szkoła, w której chodzi się bez butów, więc warto zabrać ze sobą dobre skarpetki 😉, natomiast deruga część grupy udała się do szkoły podstawowej i średniej , która jest partnerem w projekcie. W obu szkołach uczestnicy zapoznali się z realizacją założeń demokracji w szkole, skoncentrowaną na dobru człowieka oraz demokratycznym podejściu do nauczania i wychowania.
Po warsztatach w szkołach, kolejny dzień był poświęcony warsztatom na uczelni. Zaprezentowano nam innowacyjne rozwiązania pedagogiczne „Derby home group”, które uczelnia prowadzi we współpracy ze szkołami. Odbyły się warsztaty ze studentami pedagogiki, dyskusja podsumowująca na temat roli i sposobów realizacji założeń demokracji w szkole, jako przestrzeni dla nowych podejść do nauczania i uczenia się opartego na współpracy, wzajemnym poszanowaniu i dobrze rozumianych założeń demokracji, które promują szacunek dla każdego człowieka, a także sesja podsumowująca, w tym dotycząca planowania kolejnych działań w naszym projekcie.
Ostatni dzień był przeznaczony na powrót do domu.