Ciekawe różności

„Pilecki. Życie wypełnione Polską” – niezwykły koncert z okazji 120. rocznicy urodzin Rotmistrza. Zachęcamy do udostępniania widowiska uczniom

Szanowni Państwo Dyrektorzy,

gorąco zachęcam do obejrzenia koncertu „Pilecki. Życie wypełnione Polską” oraz wyemitowania go w całości lub we fragmentach podczas zajęć lekcyjnych. Spektakl będzie ciekawym wprowadzeniem do zajęć poświęconych tematyce II wojny światowej, Powstania Warszawskiego czy powojennego podziemia niepodległościowego.

Widowisko słowno-muzyczne „Pilecki. Życie wypełnione Polską” to forma upamiętnienia i oddania hołdu Rotmistrzowi. Spektakl został zorganizowany z okazji 120. rocznicy urodzin Witolda Pileckiego. Warto dodać, że 25 maja będziemy obchodzili także kolejną rocznicę jego śmierci.

Spektakl to muzyczna opowieść przetykana wspomnieniami i fragmentami listów Pileckiego. W widowisku wystąpili artyści Teatru Muzycznego „Od Czapy” pod kierunkiem Marcina i Lidii Pospieszalskich. Wydarzenie zorganizowało Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Polskim Radiem oraz Fundacją Sztafeta.

Koncert można obejrzeć na profilu MEiN na Facebooku. Materiał jest dostępny również w serwisie YouTube https://www.youtube.com/watch?v=ip37DRwdUcs.

Więcej informacji na temat koncertu znajdą Państwo na naszej stronie internetowej https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/pilecki-zycie-wypelnione-polska–niezwykly-koncert-z-okazji-120-rocznicy-urodzin-rotmistrza.

Z wyrazami szacunku

Anna Ostrowska
Rzecznik Prasowy
Ministerstwo Edukacji i Nauki 

„Co lubię? Sport lubię!”

Pakiet bezpłatnych materiałów edukacyjnych dla uczniów i nauczycieli (nie tylko WF!)

 

Materiały zostały przygotowane przez program edukacyjny Polskiego Komitetu Olimpijskiego „Ja i Sport” oraz oficjalnego partnera– Kinder Joy of moving (program z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu grupy Ferrero).

Pakiet zawiera zarówno materiały dedykowane uczniom, młodym sportowcom i ich rodzicom, jak i nauczycielom, m.in. są to różnorodne karty pracy, publikacje multimedialne, książeczki edukacyjne, propozycje aktywności ruchowej podczas nauki zdalnej.

Materiały edukacyjne dla uczniów, młodych sportowców, dla nauczycieli, trenerów i rodziców

Materiały edukacyjne do pobrania

_________________________________________________________________________

Materiały edukacyjne pomocne w prowadzeniu lekcji online – opolska turystyka – OROT

Opolska Regionalna Organizacja Turystyczna zachęca do promowania i korzystania z projektów lekcji on-line związanych z polską turystyką. Zapewne wiele podmiotów z regionu posiada wykłady,  warsztaty lub inne elementy edukacyjne (jak np. spacery wirtualne), które mogą być pomocnym narzędziem do prowadzenia edukacji zdalnej oraz poszerzenia wiedzy na temat atrakcji turystycznych i regionu wśród dzieci, młodzieży oraz nauczycieli.

Materiały te mogłyby być wykorzystywane przez nauczycieli szkół średnich i podstawowych podczas lekcji zdalnych, prowadzonych obecnie.

Takie lekcje mogłyby pomóc uczniom lepiej poznać Opolszczyznę oraz jej walory turystyczne nie tylko w aspekcie geograficznym, czy  historycznym.

Poniżej link do  informacji i materiałów z terenu  województwa opolskiego, w tym poniżej link wetransfer do folderu zawierającego przydatne materiały i publikacje, do pobrania:

https://we.tl/t-4bpNojARt9

 

A także polecana seria filmików dostępnych na Youtube:

na kanale Narodowego Instytutu Dziedzictwa, które dotyczą Pomników Historii w całym kraju.

 

Z województwa opolskiego dostępne są:

– Paczków: cz. 1, cz. 2  ,

– Góra św. Anny: cz. 1, cz. 2  ,

– Bazylika w Nysie: cz. 1, cz. 2    ,

Kościół św. Anny w Oleśnie

Zamek/ Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu

 

Więcej informacji na stronie www.orot.pl 

 

________________________________________________________________________

szara plansza z żółtą żarówką i napisem - jak prowadzić lekcje online

Na stronie Rzecznika Praw Obywatelskich ukazała się publikacja Jak bezpiecznie prowadzić lekcje online?

Wychodzi ona naprzeciw sytuacji, kiedy to koronawirus praktycznie z  dnia na dzień całkowicie zmienił sposób pracy i komunikacji z uczniami.

Znajdziecie w nim zarówno zasady bezpiecznego prowadzenia lekcji online, jak również porady dla dyrektorów, jak zorganizować lekcje online w szkole.

Poradnik adresowany do nauczycieli i dyrektorów zawiera praktyczne wskazówki i narzędzia, by jak najlepiej przeprowadzić lekcje z uczniami. Podpowiada, jakie narzędzia do prowadzenia lekcji zapewnią bezpieczeństwo, a jakie nie – zarówno przed lekcją, jak i w trakcie trwania lekcji online. Porusza również zagadnienia przemocy rówieśniczej oraz cyberprzemocy wobec nauczyciela, wskazując na środki dostępne w przypadku takich naruszeń. Podsuwa strategie i wskazówki, jak zbudować zrównoważony i bezpieczny model nauczania online i na koniec – jak zapewnić dobrą komunikację w szkole, by dzięki niej szybciej i łatwiej zdefiniować potrzeby całej społeczności szkolnej, wypracować i wdrożyć lepsze rozwiązania, a także pozyskać informację zwrotną.

Zapraszam do lektury 🙂

Poradnik: Jak bezpiecznie prowadzić lekcje online?

_____________________________________________________________

Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele

Co jest ważne, a co jest tylko mniej znaczącym szczegółem? Na czym skupić się najbardziej? Czego na pewno nie możemy pominąć? Wreszcie – jakie błędy w obecnej sytuacji łatwo popełnić?

Do refleksji, zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi na rozwiązania dla obecnej sytuacji edukacyjnej zachęca prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski wraz z grupą specjalistów i praktyków edukacyjnych. W opublikowanym na stronie eduAkcja poradniku eksperci podjęli m.in. takie zagadnienia, jak:

  • Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie epidemii,
  • Jak pracować z uczniem w kryzysie w czasie pandemii COVID-19?
  • Neurobiologiczny kontekst edukacji zdalnej,
  • Relacje przede wszystkim,
  • Cyfrowa edukacja – potencjał, procesy, modele,
  • Ocenianie w dobie koronawirusa

Publikacja  dotyczy palących  spraw pedagogicznych, a także zawiera opis praktycznych strategii i rozwiązań, które wydają się w obecnej sytuacji warte polecenia. Czytelnik nie znajdzie natomiast w tym podręczniku wskazówek pracy z konkretnymi narzędziami TIK.

Ebook Edukacja w czasach pandemii. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele

Redakcja naukowa: Jacek Pyżalski

Miłej lektury.

_____________________________________________________

Dzień Ziemi w Ministerstwie Klimatu

Już 22 kwietnia!

W  programie m.in.

– warsztaty online na temat Odnawialnych Źródeł Energii,

– wykłady,

– wideoczat z ministrem klimatu  Michałem Kurtyką,

– warsztaty filmowe z Szymonem Chałupką – dla wytrwałych.

Szczegółowe informacje

_____________________________________________

Garść narzędzi pomocnych w zorganizowaniu zdalnych lekcji

Poszukujesz narzędzi, które pomogą Ci  zorganizować zdalne lekcje w sposób bardziej atrakcyjny i przystępny dla ucznia? Zapraszam do zapoznania z zawartością Padletu z narzędziami Web 2.0

Padlet z narzędziami Web 2.0

Miłej lektury i powodzenia w praktyce!

__________________________________________________________

Elektroniczne wersje podręczników i materiałów dydaktycznych – pobierz bezpłatnie ze stron wydawców

Na czas zawieszenia zajęć wydawcy edukacyjni zrzeszeni w Polskiej Izbie Książki udostępnili bezpłatnie elektroniczne wersje podręczników. Uczniowie i nauczyciele mogą podbierać ze stron internetowych wydawców nie tylko podręczniki, ale również inne materiały dydaktyczne. Zachęcamy do korzystania!

Bezpłatne podręczniki w wersji elektronicznej

Wydawcy edukacyjni zrzeszeni w Polskiej Izbie Książki zdecydowali o udostępnienia jak największej liczby elektronicznych wersji podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego.

To materiały, które umożliwiają realizowanie podstawy programowej oraz rozwijanie kluczowych kompetencji przy kształceniu na odległość. Poza elektroniczną wersją podręczników wydawcy udostępnili również inne materiały i narzędzia dydaktyczne.

Podręczniki udostępnione przez wydawców:

  • są dopuszczone do użytku szkolnego,
  • umożliwiają realizację edukacji online podczas zawieszenia zajęć w szkołach,
  • zawierają treści, które w pełni realizują podstawę programową,
  • nie zawierają treści niedozwolonych i niebezpiecznych.

Wszystkie materiały dydaktyczne w wersji elektronicznej można znaleźć na stronach wydawców.

Materiały dydaktyczne

Wydawca Link
Cambridge University Press https://www.cambridge.org/elt/blog/
Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe http://www.uczezdalnie.gwo.pl/
Grupa MAC S.A. https://www.mac.pl/publikacje
Klett Polska www.dzwonek.pl/Klett
Macmillan https://anglistaonline.macmillan.pl/
Nowa Era https://www.nowaera.pl/naukazdalna
Oxford University Press www.oup.com/elt/learnathome
Pearson https://www.pearson.pl/jezyk-angielski/domowa-szkola/
PWN Wydawnictwo Szkolne www.akademia.pwn.pl
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA https://www.wsip.pl/pomagamy-w-nauce-z-domu/

_____________________________________________________________________________________

Nagle wszystko staje się niepewne. Jak kontynuować naukę, gdy budynek szkoły jest zamknięty? Pamiętaj, że nauka online nie jest jedynym sposobem nauczania na odległość.

Nauczanie zdalne – pomysły ze szkół amerykańskich

_____________________________________________________________________________________

fot. Fotolia.com

Odwrócona klasa online – zmiana roli ucznia i nauczyciela

Jednym ze sposobów na organizację zdalnej nauki jest odwrócona klasa. Metoda znana  już z czasów „przed pandemią”, jednak obecnie warta odświeżenia i zastosowania, szczególnie w dobie rozrastającej się liczby nowych narzędzi i możliwości tworzenia własnych filmików edukacyjnych i zadań interaktywnych dla uczniów i razem z nimi.

W artykule Odwrócona klasa online- zmiana roli ucznia i nauczyciela opublikowanym na portalu EduNews Justyna Bober – nauczycielka języka polskiego i angielskiego w gimnazjum i szkole podstawowej, poszukująca stale nowych inspiracji i pomysłów, wykorzystująca technologie w codziennej pracy zachęca do sięgnięcia po tę metodę w obecnej sytuacji.

Nauczanie odwrócone bazuje głównie na wykorzystaniu przez nauczyciela narzędzi i technologii cyfrowych do nagrywania lekcji, poszukiwania i prezentowania zasobów online,  do prezentacji materiału oraz w celu sprawdzenia i oceny wiedzy i umiejętności uczniów. Uczniowie oglądają przygotowane przez nauczyciela filmiki edukacyjne i prezentacje  w domu, sporządzają notatki, współpracując sobą, korzystając z  technologii cyfrowych. Autorka do tworzenia lekcji odwróconych poleca m.in. takie narzędzia czy aplikacje, jak: Edpuzzle, TedEd, YouTube czy LearningApps. Na podsumowanie przypomina, że korzystać z technologii możemy nie tylko  prowadząc lekcje online z uczniami, kiedy uczniowie wykonują projekty.

Link do artykułu na stronie Edunews:

Odwrócona klasa online – zmiana roli ucznia i nauczyciela

_____________________________________________________________________________________

Screencasty – sposób na zdalne nauczanie

Screencasting

_____________________________________________________________________________________

Realizacja procesu dydaktycznego w warunkach domowych

Wykorzystanie możliwości zdalnej nauki w edukacji domowej

_____________________________________________________________________________________

Edukacja w czasach zarazy.

Zaraza nie powinna przeszkodzić edukacji, a wręcz przeciwnie, powinna ją wzmocnić w czasach ciężkich i uodpornić na przyszłość.

Zapraszam do artykułu prof. Macieja Sysło Edukacja w czasach zarazy

_____________________________________________________________________________________

Szanowne Koleżanki i Koledzy,

zachęcam gorąco do wybrania się wieczorem do opery… on-line.  Metropolitan Opery i  Wiedeńska Staatsoper udostępniają każdego wieczoru jeden spektakl, który dostępny tylko przez 24 godziny.

W Wiedeńskiej Staatsoperze– wszystkie spektakle rozpoczynają się o godz. 19.00 na platformie streamingowej ww.staatsoperlive.com , za wyjątkiem wszystkich oper Wagnera, które startują już o godz. 17.00. Program streamingów ogłoszony został na okres od 14 marca do 2 kwietnia. Wśród wielu wspaniałych artystów, których kunszt wokalny będzie można podziwiać bez wychodzenia z domu, nie brakuje polskich akcentów – Piotra Beczałę dwukrotnie obejrzymy w „Tosce” (23.03., 26.03), a Tomasza Koniecznego w „Pierścieniu Nibelunga” Wagnera, którego poszczególne części będą udostępniane w następujących terminach – „Złoto Renu” (15.03), „Walkiria” (18.03), „Zygfryd” (22.03) i „Zmierzch Bogów” (28.03).

  • wtorek, 17 marca – “Trzy siostry” Eötvösa
  • środa, 18 marca – “Walkiria” Wagnera
  • czwartek, 19 marca – “Falstaff” Verdiego
  • piątek, 20 marca – “Tosca” Pucciniego
  • sobota, 21 marca – “Kopciuszek” Rossiniego
  • niedziela, 22 marca – “Zygfryd” Wagnera
  • poniedziałek, 23 marca – “Tosca” Pucciniego
  • wtorek, 24 marca – “Napój miłosny” Donizettiego
  • środa, 25 marca – “Kopciuszek” Rossiniego
  • czwartek, 26 marca – “Tosca” Pucciniego
  • piątek, 27 marca – “Wesele Figara” Mozarta
  • sobota, 28 marca – “Zmierzch Bogów” Wagnera
  • niedziela, 29 marca – “Romeo i Julia” Gounoda
  • poniedziałek, 30 marca – “Wesele Figara” Mozarta
  • wtorek, 31 marca – “Napój miłosny” Donizettiego
  • środa, 1 kwietnia – “Kobieta bez cienia” Straussa
  • czwartek, 2 kwietnia – “Peer Gynt” Griega

WMetropolitan Opera darmowe „Nightly Met Opera Streams”  udostępnia  na stronie https://www.metopera.org. Transmisje będą prezentować bisy słynnej serii Live in HD. Przedstawienia rozpoczną się o 19:30 każdego wieczoru, a następnie będą dostępne przez dodatkowe 20 godzin. Każde wykonanie będzie również widoczne w aplikacjach Met Opera na żądanie.

„Chcielibyśmy zapewnić wielką pociechę miłośnikom opery w tych niezwykle trudnych czasach” – powiedział dyrektor generalny Met Peter Gelb w komunikacie prasowym. „Każdego wieczoru będziemy oferować inny kompletny klejnot muzyczny z naszej kolekcji prezentacji HD z ostatnich 14 lat”.

Harmonogram na ten tydzień wygląda  następująco:

  • wtorek, 17 marca – „La Bohème” Pucciniego
  • środa, 18 marca – „Il Trovatore” Verdiego
  • czwartek, 19 marca – „La Traviata” Verdiego
  • piątek, 20 marca – „La Fille du Régiment” Donizettiego
  • sobota, 21 marca – „Lucia di Lammermoor” Donizettiego
  • niedziela, 22 marca – „Eugeniusz Oniegin” Czajkowskiego.

Gorąco polecam i życzę miłych wieczorów z operowymi ariami

Justyna Jurasz


PBW w OPOLU  Posłuchaj online- https://pedagogiczna.pl/posluchaj-online/

Opera online – www.staatsoperlive.com


Zachęcamy do uczestnictwa w projekcie PLATA Marii Bitki!
Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu, na czas pandemii,  przenosi swoje działania do sieci.
Zapraszamy do wzięcia udziału w wernisażu wystawy w formie filmu (piątek, godz.18.00), który udostępnimy na fb  @gswopole
#zostańwdomu #wejdźnafbgswopole @gswopole

Udostępnij:

Projekty i programy

Współpraca

Przewiń do góry Skip to content