Nauczanie zdalne staje się Naszą rzeczywistością. Dla dyrektorów, jest to okres pełen wyzwań w zakresie zarządzania szkołą, a dla nauczycieli zmierzenie się z nowymi metodami kształcenia na odległość.
Aby temu podołać musimy posiadać konkretny plan działania.
20 marca 2020 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało dwa nowe rozporządzenia regulujące prowadzenie kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół
i placówek oświatowych oraz określające zasady prowadzenia nauczania na odległość,
a także oceniania i klasyfikowania uczniów. Nowe przepisy będą obowiązywały od 25 marca 2020 r. do 10 kwietnia 2020 r.
Minister określił zadania dyrektora szkoły związane z organizowaniem kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub w inny sposób uzgodniony z organem prowadzącym. O wybranym sposobie, dyrektor ma obowiązek poinformowania organ nadzorujący szkołę.
Rozporządzenie obliguje dyrektora do ustalenia wraz z nauczycielami:
- tygodniowego zakresu treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas (semestrów) oraz na zajęciach realizowanych w formach pozaszkolnych;
- sposobu monitorowania postępów uczniów oraz
- sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również
- informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach;
- potrzeby modyfikacji odpowiednio zestawu programów wychowania przedszkolnego i szkolnego zestawu programów nauczania.
W tym także:
- wskazania, we współpracy z nauczycielami, źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać;
- ustalenia z nauczycielami potrzeby modyfikacji odpowiednio zestawu programów wychowania przedszkolnego i szkolnego zestawu programów nauczania.
Ustalając dzienny rozkład zajęć uczniów oraz dobór narzędzi pracy zdalnej, dyrektor jest zobowiązany uwzględnić zasady bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną. Przy ustalaniu tygodniowego zakresu materiału dla poszczególnych klas, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim:
- równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia;
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu;
- możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;
- łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia, oraz
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
Rekomendowane jest prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia w szczególności
z wykorzystaniem:
- materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej pod adresem epodreczniki.pl, www.gov.pl/zdalnelekcje, https://www.gov.pl/web/edukacja/lekcje-z-internetu ;
- na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej https://cke.gov.pl/
i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych; - materiałów prezentowanych w programach Telewizji Publicznej (Internetowe pasmo edukacyjne dostępne codziennie w godzinach 9.00-13.00 na stronie https://vod.tvp.pl/) i Polskiego Radia,
- oraz innych materiałów wskazanych przez nauczyciela.
Ministerstwo Edukacji Narodowej zachęca dyrektorów do korzystania z platformy www.epodreczniki.pl na której można utworzyć konta dla uczniów i nauczycieli. W celu usprawnienia korzystania z platformy, dyrektor wykorzystuje do tego System Informacji Oświatowej.
Kształcenie specjalne także zostało objęte kształceniem na odległość. Prawodawca objął również prowadzenie zdalnego kształcenia specjalnego. Dyrektor szkoły został zobligowany do koordynowania współpracy nauczycieli z uczniami lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i uczniów, w tym dzieci i uczniów objętych kształceniem specjalnym, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju lub uczęszczających na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze. Nauczyciele i specjaliści zobowiązani są do dostosowania sposobów oraz metod pracy do potrzeb i możliwości uczniów, w tym wynikających z indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
Nauczyciele są zobowiązani do informowania rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji w celu wsparcia dziecka/ucznia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Podobnie
w przypadku dziecka objętego zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju.
Kształcenie zawodowe w systemie kształcenia na odległość.
Zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego mają być prowadzone w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych oraz zajęć praktycznych – wyłącznie w zakresie, w jakim z programu nauczania danego zawodu wynika możliwość realizacji wybranych efektów kształcenia
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia.
Program nauczania danego zawodu mogą ulec modyfikacji w taki sposób, że część kształcenia przewidzianego do realizacji w klasach (semestrach) programowo wyższych może być zrealizowana w roku szkolnym 2019/2020 z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia, pod warunkiem, że dotychczas nabyte przez uczniów wiedza
i umiejętności na to pozwalają, a część kształcenia niemożliwa do realizacji z wykorzystaniem tych metod i technik lub innego sposobu kształcenia może być zrealizowana w klasach (semestrach) programowo wyższych w następnych latach szkolnych.
Praktyki zawodowe uczniów technikum i szkoły policealnej, zaplanowanych do zrealizowania
w okresie, w którym wprowadzono czasowe ograniczenie funkcjonowania jednostek systemu oświaty, praktyki realizuje się do końca roku szkolnego 2019/2020.
Natomiast, w przypadku realizacji praktyk w okresie ferii letnich czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla uczniów odbywających te praktyki nie ulega skróceniu w rozumieniu przepisów
w sprawie praktycznej nauki zawodu.
Młodociani pracownicy z branżowych szkół I stopnia, zajęcia praktyczne mogą być, w uzgodnieniu
z pracodawcą, zrealizowane do końca roku szkolnego 2019/2020 lub w klasach programowo wyższych. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty uczniowie ci mogą realizować zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego teoretycznego lub z zakresu kształcenia ogólnego przewidziane do realizacji w tej samej klasie lub w klasach programowo wyższych.
W przypadku kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych kształcenie praktyczne niemożliwe do zrealizowania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia uzupełnia się po zakończeniu czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty.
Pragnę jednocześnie nadmienić, iż w okresie czasowego zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych ograniczony jest obowiązek świadczenia pracy przez nauczyciela na terenie szkoły,
z wyłączeniem przypadków, gdy jest to niezbędne do realizowania zajęć z uczniami zdalnie lub w inny sposób, lub gdy jest to niezbędne dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania szkoły.
Oznacza to, że w okresie zawieszenia może się odbyć posiedzenie rady pedagogicznej na przykład poprzez www.znp.edu.pl , czyli jest możliwość realizowania innych zadań tych typowo organizacyjnych również zdalnie.
Zachęcam do zapoznania się z podstawą prawną poruszanych zagadnień:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 410) http://isip.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200000410 ,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, http://g.ekspert.infor.pl/p/_dane/akty_pdf/DZU/2020/58/493.pdf#zoom=90 .
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. http://g.ekspert.infor.pl/p/_dane/akty_pdf/DZU/2020/58/492.pdf#zoom=90
W razie pytań lub wątpliwości proszę o kontakt e-mailowy: rlaskowska@rcre.opolskie.pl
Renata Laskowska
kierownik PZiWPP