Piątek, 30 kwietnia 2021 r. to ostatni dzień zajęć dla uczniów kończących liceum i technikum.
Zgodnie ze szkolną tradycją tego dnia absolwenci uroczyście odbierali świadectwa szkolne.
Jak powinno to wyglądać w obecnym roku szkolnym?
W związku z ograniczeniem stacjonarnej pracy szkół nie będą mogły odbyć się tradycyjne uroczystości zakończenia zajęć, podczas których absolwenci otrzymywali świadectwa. W tym roku świadectwa i inne dokumenty abiturienci mogą odbierać indywidualnie lub w małych grupach w sposób ustalony przez dyrektora szkoły i z zachowaniem obowiązujących zasad bezpieczeństwa epidemicznego. Tryb i terminy odbioru świadectw określa każda szkoła.
Co wynika z przepisów?
Każdy absolwent szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły.
Przepisy nie precyzują trybu oraz terminu wydawania i odbierania świadectw. W prowadzonej przez szkołę ewidencji wydanych świadectw ukończenia szkoły odnotowywana jest natomiast data odbioru dokumentu, a pełnoletni absolwent potwierdza ten fakt swoim podpisem.
Biorąc pod uwagę obecną sytuację, dyrektor szkoły powinien określić tryb i terminy odbioru świadectw przez abiturientów według indywidualnego harmonogramu dla każdego ucznia w szkole, w klasie.
Czy jest świadectwo ukończenia szkoły?
Świadectwo to dokument publiczny, który służy do identyfikacji osób, rzeczy lub potwierdza stan prawny lub prawa osób posługujących się takim dokumentem. Jest ono wytwarzane według wzoru określonego w przepisach prawa.
Świadectwa ukończenia szkoły są wydawane na druku, który zawiera zabezpieczenia przed fałszerstwem wymagane dla dokumentów publicznych. Świadectwa opatruje się też odciskiem pieczęci urzędowej szkoły.
Swój podpis na dokumencie składa ponadto dyrektor szkoły oraz wychowawca klasy.
W obecnym stanie prawnym świadectwa ukończenia szkoły mogą być wydawane wyłącznie w postaci papierowego dokumentu. Każda inna forma będzie jedynie informacją o ukończeniu danej szkoły i otrzymanych ocenach
z poszczególnych przedmiotów.
Podstawa prawna
Źródło:
Ministerstwo Edukacji i Nauki