Projekt skierowany jest do 12 zespołów szkół zawodowych z terenu Aglomeracji Opolskiej: (ZS w Dobrzeniu Wielkim, ZS w Niemodlinie, ZS w Ozimku, ZS Krapkowicach i ZS w Zdzieszowicach oraz w Opolu: ZSM, ZSEL, ZSEK, ZSB, ZSZ nr4, ZSZ im. Staszica, ZSTiO), do uczniów i nauczycieli przedmiotów zawodowych wymienionych szkół.
Zakłada się udział 959 uczniów oraz 37 nauczycieli.
Tytuł projektu | Kształcenie zawodowe dla rynku pracy -3 |
Numer umowy o dofinansowanie | RPOP.09.02.02-16-0020/16-00 |
Data podpisania umowy o dofinansowanie | 29 marzec 2017 r. |
Fundusz | Europejski Fundusz Społeczny |
Program | RPO WO 2014-2020 |
Partner wiodący | Miasto Opole |
Partnerzy | Samorząd Województwa Opolskiego/Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji, Powiat Opolski, Powiat Krapkowicki, Gmina Dobrzeń Wielki, Uniwersytet Opolski, Politechnika Opolska |
Realizator projektu | Zespół Placówek Oświatowych w Opolu |
Wartość projektu ogółem | 4 999 000,00 PLN |
Wartość wydatków kwalifikowalnych | 4 999 000,00 PLN |
Wartość dofinansowania EFS | 4 497 435,24 PLN |
Wartość dofinansowania z Budżetu Państwa dla partnera – RZPWE | 142 799,29 PLN |
Okres realizacji projektu | od 01.2019 r. do 08.2022 r. |
Celem projektu jest rozwój kompetencji istotnych na rynku pracy oraz jeszcze mocniejsze powiązanie szkolnictwa zawodowego z tymże rynkiem. Cel ten jest odpowiedzią na zapotrzebowania pracodawców na konkretne umiejętności i kwalifikacje przyszłych pracowników. Planowane działania z jednej strony zaspokoją potrzeby dzisiejszych uczniów, a przyszłych pracowników, natomiast z drugiej strony przyczynią się do zmniejszenia deficytu osób pożądanych na rynku pracy. Przygotowane działania umożliwią uczniom szkół zawodowych zdobycie cennych kompetencji, kwalifikacji i umiejętności, ułatwiających dopasowanie się do „zmiennego” rynku pracy.
Ważnym celem projektu jest poprawa przygotowania praktycznego uczniów, co zostanie osiągnięte poprzez planowane, wykraczające poza podstawę programową staże i praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach, a więc w rzeczywistych warunkach pracy. Przewiduje się realizację staży dla uczniów klas 2 i 3 – będą to odpowiednie grupy uczniów posiadające już pewną wiedzę teoretyczną i praktyczną w swoim zawodzie, którą dzięki stażom będą mogli rozwinąć.
Dla lepszego przygotowania uczniów do podjęcia pracy w zawodzie planuje się zajęcia specjalistyczne, z wykorzystaniem innowacyjnych form przekazywania i utrwalania wiedzy. W tym samym celu szkoły zostaną doposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne do pracowni przedmiotowych.
Dodatkowo działania projektowe skierowane do ucznia zakładają:
- utworzenie 4 SZPIK-ów jako wzmocnienie zaplecza dydaktycznego doradców zawodowych w szkołach,
- warsztaty e-Portfolio zawodowe, pomagające określić uczniom swe kompetencje oraz rozwinąć umiejętności budowy kariery i ścieżki zawodowej,
- warsztaty zawodowe prowadzone przez pracodawców w wielu kierunkach, które pozwolą uczniom poznać środowisko pracy, możliwość rozwoju w wybranym zawodzie oraz uzyskać konkretne umiejętności i kwalifikacji zawodowe,
- uczestnictwo uczniów w specjalistycznych targach branżowych oraz obozie naukowym w otoczeniu praktyków z przedsiębiorstw działających w określonych branżach zbieżnych z profilem kształcenia uczniów,
- zajęcia z języków obcych z nastawieniem na zakres języka obcego zawodowego,
- utworzenie w szkołach klas patronackich i prowadzenie przez wykładowców PO wykładów w zakresie kompetencji zawodowych zgodnych z kierunkami kształcenia uczelni wyższej na poszczególnych wydziałach, połączone z warsztatami aktywizującymi i pokazami.
Zadaniem projektowym dla nauczycieli są staże zawodowe w przedsiębiorstwach oraz kursy i studia podyplomowe, których celem jest nabycie kwalifikacji w zawodach, w których odnotowuje się zapotrzebowanie na regionalnym rynku pracy.
Autor: Marcin Weiss